Thursday, June 16, 2011

genetiCO



congrats to researchers for your effort..now medical field is becoming more complicated..!!

genetik 'green light' boleh mengubati macam-macam pnyakit..! menarik nie~

Saintis telah mengubah 'kod hidup' dalam satu kejayaan yang boleh mengubati beratus-ratus penyakit dahsyat.

Penemuan itu, dianggap sebagai 'miracles' boleh membolehkan kita menghilangkan simptom dan sakit yang disebabkan keadaan genetik. 

ini termasuklah cystic fibrosis, commonly occur dekat Britain yang mengancam nyawa (this is inherited), penyakit darah dan Duchenne muscular dystrophy..



Pelbagai tumor juga boleh diubati, menurut laporan jurnal Nature.

the excitement center dalam mRNA( dia nie mmbe DNA gak, all medical students know) yang mengandungi jujukan genetik digunakan untuk membuat protein yang diperlukan untuk menjaga tubuh kita, dan organ-organ dalam diri kita supaya berfungsi dengan betul.

Kadang-kadang, pembuatan protein ter'stop' melalui proses biologi (erroneous stop codon) 

so akan terhasil lah'red light' genetik

yang boleh membawa kesan yang teruk untuk badan.
Sebagai contoh, dalam cystic fibrosis, kekurangan protein utama meninggalkan paru-paru tersumbat dengan mukus likat pekat, menyebabkan jangkitan berulang 
dan pertumbuhan paru paru yg terbantut
Dalam uji kaji ke atas yis, penyelidik dari Amerika Syarikat University of Rochester,mendapati cara menukarkan 'redlight' tadi kepada 'green light'

awesome eh??


Mereka percaya prinsip yang sama boleh digunakan untuk mRNA manusia - membuka jalan bagi rawatan yang boleh merawat pelbagai penyakit. 

Yi-Tao Yu, penulis utama kajian itu, berkata: 'Ini adalah mencari sangat menarik. Tiada siapa yang pernah menyangka bahawa anda boleh mengubah  codon mengikut cara anda. 

'Robert Bambara, pengerusi universiti jabatan biokimia, berkata: 'Kebolehan untuk memanipulasi penghasilan protein dari gen tertentu keajaiban baru perubatan moden.'

Ini adalah satu konsep yang benar-benar hebat yang boleh digunakan untuk cuba menyekat kecenderungan individu untuk mendapat penyakit to make it worse kadang-kadang membawa maut, penyakit genetik yang selama-lamanya akan mengubah kehidupan mereka.

'Profesor Bambara meramalkan bahawa dalam 20 tahun, ia akan boleh menggunakan teknik yang sama untuk merawat - dan bahkan menyembuhkan - penyakit manusia. Beliau membayangkan menggunakan suntikan gen untuk  memperbetulkan keadaan protein. '

in other words..cure for the whole life la.. 

sbb kita boleh alter keadaan protein tu ikut cara kita..^^
so no error in our proteins..!! tp still dalam kajian..nice jugak kalo follow up kajian nie...

'proud to be a human..'

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites